تا حالا چیزی درباره سئوی کلاه سفید، سئوی کلاه سیاه و یا سئوی کلاه خاکستری شنیدین؟ می دونین این عناوین چه مفهومی دارن؟ با مدیروب همراه باشین تا در این مقاله به معرفی و توصیف این مباحث پرداخته و آموزش و نکات مربوط به اونا رو به شما توضیح بدیم.

ما چندین بار در دیگه مقالات سایت مدیروب به مسئله پیچیدگی دنیای سئو اشاره کردیم. سئو دنیای زیادی داره و مباحث و مفاهیم زیادی در اون وجود دارن. یکی از این مباحث، مفاهیم موسوم به سئوی کلاه سفید، سئوی کلاه سیاه و یا سئوی کلاه خاکستری است. ما در این مقاله به توصیف این موارد پرداخته و ویژگی هرکدوم رو ذکر می کنیم. هم اینکه در ادامه فرق اصلی این گزینه ها و در آخر، راه و روشی که بشه خوب با این موارد هم قدم شد رو میگیم.

سئوی کلاه سفید، کلاه سیاه و کلاه خاکستری چه مفهومی دارن؟

به عنوان تعریف اولیه و بنیادی این مبحث، باید گفت که سئو دارای فوت وفنا و روشای اجرا متفاوتیه. روشنه که بعضی از این فوت وفنا استاندارد و پیشنهادی بوده و یه سریای دیگه که منحصراً به وسیله افراد حرفه ای استفاده می شن، خطری و خطرناک هستن. نوع و دسته بندی این فوت وفنا با عناوین سئوی کلاه سفید ، سئوی کلاه سیاه و سئوی کلاه خاکستری شناخته می شن.

این مسائل به صورت تخصصی و انحصاری به روشای جورواجور واسه کسب رتبه در موتورهای جستجو می پردازن که بعضی از اونا قانونی و یه سریای دیگه غیرقانونی و شامل جریمه های گوگل هستن. هم اینکه این فوت وفنا در بازخوردهای کاربران هم اثر مستقیم می ذارن. با ما همراه باشین تا در ادامه بتونین با توضیحات کامل و جدا از هم واسه هرکدوم از این موارد، درک مناسبی از این مبحث سئو پیدا کنین.

سئوی کلاه سفید (White Hat SEO)

سئوی کلاه سفید مجموعه فوت وفنای استاندارد و اصولی در بحث سئو هستن که تمرکز اصلی اونا روی جذب هدف دار و واقعی کاربران در بهترین و ایده آل ترین حالت ممکنه. با این تعریف ساده lمیشه فهمید که سئوی کلاه سفید بهترین نوع سئو هستش که در نتیجه اون، شما به عنوان یه صاحب سایت به صورت همزمان رضایت مخاطبین و هم اینکه رضایت موتورهای جستجو رو جلب کردین. اما همونطور که قبلاً هم گفتیم، کسب رضایت کاربران به صورت خودکار به معنی کسب رضایت موتورهای جستجو هم هست.

در سئوی کلاه سفید ملاک اصلی، بهبود کارکرد و بهینه سازی یه سایت در صفحات یافته های موتورهای جستجو از راه های استاندارد و پیشنهادیه. بعضی از مهمترین این روش ها استفاده قانونی و طبیعی از کلمات کلیدی، بک لینکا، لینک دهیای داخلی و خارجی، دقیق شدن و فوکوس کردن بر بحث تولید و بازاریابی محتوا و در آخر جذب ترافیک ارگانیک و افزایش رتبه سایت به صورت طبیعیه. روند پروسهای سئوی کلاه سفید با اینکه طولانی مدته اما یافته های حاصل از اون تقریباً همیشگی هستن. اینو هم به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین، راهکارهایی که از راه این نوع سئو اعمال شن، شامل جرایم آنلاین موتورهای جستجو نمی شن. همین مسئله باعث می شه تا تجارت اینترنتی شما با کمترین درصد خطر روبه رو شه. پس می تونین بخاطر این، پشتیبانی طبیعی موتورهای جستجو رو هم در اختیار داشته باشین.

بازاریابی محتوا

مهمترین و بهترین فوت وفنای سئوی کلاه سفید

۱٫ تحقیق کلمات کلیدی و انتخاب مؤثر اونا

اولین و مهمترین چیزی که سایت شما رو به درستی به موتورهای جستجو و در کنار اون به مخاطبین معرفی می کنه، کلمات کلیدی هستن. همیشه تلاش کنین از کلمات کلیدی در رابطه، تحقیق شده و تأثیرگذار استفاده کنین. هم اینکه تلاش نکنین فقط روی یه کلید واژه خاص مانور بدین. در این مورد انعطاف به خرج داده و روی کلمات کلیدی جور واجور و ترن تمرکز کنین. اما به هر حال بعضی از کلمات کلیدی نیاز به توجه بیشتری دارن.

۲٫ روی تولید محتوای تخصصی و باکیفیت سرمایه گذاری کنین

سرمایه گذاری

شاید اشاره به مسئله تولید محتوای حرفه ای مسئله ای تکراری و تکراری باشه؛ اما محتوای با کیفیت اونقدر مهم و مؤثره که اگه هزاربار دیگه هم لازم باشه اونو تکرار کنیم این کار رو می کنیم. محتوا رابطه مستقیم و بسیار تنگاتنگی با بحث سئو و بهینه سازی کلی یه سایت داره. در واقع شاید بهتر باشه که این موضوع رو به این صورت بازگو کنیم: بدون حضور محتوا و یا انتشار محتوای بدون کیفیت لازم، تموم روند کمپین سئوی شما کوچیک ترین ارزشی نداره!

تولید و سرمایه گذاری روی محتوای خوب، به خودی خود می تونه راه حلی فوق العاده مؤثر واسه بحث سئوی سایت شما باشه. تولید محتوای انحصاری شایدً مفیدترین وسیله به خاطر جذب رتبه و افزایش بازدید سایت به صورت طبیعیه. هم اینکه تلاش کنین هر چند وقت یه بار روی مطالب و مقالات بلند هم تمرکز کنین. یافته های نشون میدن شانس حضور شما در صفحات اولیه یافته های موتورهای جستجو با منتشر کردن مقالات بلند بسیار بیشتر از حالت عادی میشه. چون که یکی از فاکتورهای کیفیت یه مطلب و تراکم کلمات کلیدی در اون، به مقدار اون محتوا بستگی داره.

بازدید سایت

مقاله در رابطه: بازاریابی محتوا چیه؛ راهنمای کامل به کار گیری اون در کسب وکارها

۳٫ روی بحث On-Page SEO و Off-Page SEO تمرکز کنین

On-Page SEO یا همون سئوی داخلی مجموعه مباحث و راهکارهاییه که منحصراً به بهینه سازی اصولی و استاندارد صفحات موجود تو یه سایت واسه حضور در صفحات یافته های موتورهای جستجو می پردازه. مبحث دیگری هم با نام Off-Page SEO یا سئوی خارجی هست که تلاش اون پیشرفت جایگاه کلی سایت در سطح وب هستش. درواقع On-Page SEO به بهینه سازی صفحات داخلی یه سایت واسه کسب رتبه مربوط می شه، در حالی که Off-Page SEO شامل فوت وفنای دیگه ایه که با کمک اونا میشه به بهتر شدن و افزایش معروفیت نام تجاری پرداخت.

یعنی و به صورت خلاصه میشه گفت که سئوی داخلی شامل مواردی مثل کیفیت محتوای صفحات، کلمات کلیدی و ربط داشتن اونا، کیفیت و بهینه سازی ساختار طراحی صفحات از جمله تگای Title Tag، Header Tag، متون جانشین واسه عکسا (Alt Text)، توضیحات متا، ساختار نشانی صفحات (URL)، لینکدهیای داخلی و … می شه. در حالی که سئوی خارجی شامل مواردی مثل بک لینکا، اعتبار دامنه، لینکدهیای خارجی، به کار گیری وسیله ها یا شبکه های اجتماعی و مسائلی از این قبیله.

بک لینک

در بحث فوت وفنای سئو، On-Page SEO از اولویت بیشتری برخورداره.

کتاب الکترونیکی: یا سئو داخلی چیجوری انجام می شه؟

۴٫ از نشانی صفحات (URL) کوتاه و خوانا استفاده کنین

شاید خیلی اینطور به نظر نرسه اما URL یا همون لینک نشانی صفحات سایت شما می تونن اثر زیادی در سئوی سایت شما داشته باشن. بهترین پیشنهاد به کار گیری نشانیای کوتاه و در عین حال خواناه. واسه این بخش به نکات زیر دقت کنین :

  • تا حد امکان نشانی صفحات رو ساده و کوتاه بنویسین
  • حتماً از کلید واژه مرکزی در URL استفاده کنین
  • فقط از حروف، کلمات و برابرای انگلیسی در نشانی صفحات استفاده کنین و از درج حروف و کلمات فارسی در این بخش دوری کنین
  • اصلا از فاصله (Space) واسه درج فاصله بین کلمات استفاده نکنین و به جای اون فقط از خط فاصله ( – ) یا همون دش استفاده کنین
  • از به کار گیری کاراکترهای پیچیده دوری کنین
  • قسمتای اضافی در URL رو از بخش تنظیمات CMS خود خط بزنین تا بعد از نشانی سایت فقط نشانی مطلب یا صفحه مورد نظر درج شه

۵٫ در بخش تولید محتوای متنی و کدهای سایت از تگای هدینگ بهره مند شید

تگا به عنوان سرتیترهای اصلی استفاده می شن. به کار گیری تگای هدینگ (Heading Tags) نه فقط به زیبایی و مرتب بودن یه مطلب و بخش بندی استاندارد اون کمک می کنه، بلکه این مورد یه عامل مهم واسه رباتای گوگل به خاطر رتبه دادن به صفحات سایتا هستش. این تگا هم اینکه در کدهای HTML و سورس قالب سایت هم قابل استفاده هستن. مطمئن شید که عنوان اصلی سایت شما با تگ H1 در کدها ثبت شده باشه.

مقاله در رابطه: ) موثر ترین فوت وفن واسه سئو مقالات

۶٫ محتوای قدیمی رو بروزرسانی کنین

محتوایی که از تاریخ منتشر کردن اونا چند سالی می گذره، در بیشتر موارد نیاز به بروزرسانی دارن. شما باید مطالب مهمی که قبلا منتشر کردین رو به صورت دائمی و طی بازه های وقتی جور واجور (مثلا هر یه سال یه بار) بررسی کرده و اونا رو با آخرین اطلاعات در رابطه به روز کنین. در بعضی موارد ممکنه محتوای منتشر شده ارزش ویرایش و بروزرسانی رو نداشته باشه.

در این حالت اون مطلب باید به صورت کامل بازنویسی شه و یا مطلبی جدید از اون موضوع درج شه. اگه اینجور کاری کنین و مطلب قبلی رو حذف نکنین ممکنه مرتکب یکی از سوءاستفاده های سئوی کلاه سیاه با عنوان درج مطالب تکراری شید. پس باید طبق اصولی خاص، مطلب قبلی رو حذف کرده و اونو به محتوای جدید هدایت کنین. این مورد کمی حساسه. به همین منظور و واسه به دست آوردن جزییات بیشتر از مقاله ای که در همین رابطه در مدیروب منتشر کردیم دیدن کنین.

۷٫ از اثر بسزای محتوای چندرسانه ای غافل نشید

با اینکه محتوایی که بتونه تجارت شما رو از این رو به اونو کنه محتوای متنی میشه؛ اما این معنیش این نیس که نباید سراغ دیگه شکلای جور واجور تولید محتوا رفت. فایلای چندرسانه ای مثل تصاویر و اینفوگرافیا، فایلای صوتی و ویدیو کلیپا می تونن اثر عجیبی در بهبود شرایط سئوی سایت شما داشته باشن.

البته بهتره قبل از تولید این نوع محتوا اطلاعات تکمیلی مناسبی از اونا داشته باشین. مثلا می تونین در بحث ویدیو مارکتینگ با جفت و جور ویدیو و منتشر کردن اون در سایت و دیگه سرویس دهنده های ویدئویی نه فقط به افزایش رتبه و بازدید سایت بپردازید، بلکه نام تجاری خود رو هم محکم می کنین.

مقاله در رابطه: ۵ نکته واسه ایجاد محتوای ویدیویی با کیفیت واسه تازه کارا

۸٫ با ترفندهای جورواجور سرعت بارگذاری سایت خود رو زیاد کنین

چند وقت پیش گوگل به روشنیً اعلام کرد که سرعت بارگذاری یه سایت، حالا یکی از فاکتورهای اصلی رتبه بندی هستش. پس lمیشه فهمید که این عامل، یکی از مهم ترین فوت وفنای سئوی کلاه سفیده. روشای تخصصی و عمومی زیادی واسه این کار وجود دارن. یکی از این راهکارها به کار گیری به خاطر بهینه سازی و افزایش سرعت سایته. ما نکات و آموزش تموم راه و روشای تست شده و کاربردی این مورد رو قبلاً در یکی از مقالات مدیروب منتشر کردیم که شدیدا پیشنهاد می کنیم این مقاله رو به صورت دقیق بخونین؛ چون که با یاد گرفتن این نکات می تونین قدمی بزرگ به طرف موفقیت در مورد بازاریابی اینترنتی وردارین.

۹٫ تصاویر موجود در صفحات سایت رو بهینه سازی کنین

تصاویر اولین چیزایی هستن که نگاه کاربران رو به خود جلب می کنن. روشنه که باید در انتخاب این تصاویر دقت  زیادی به خرج داد. اما به کار گیری اونا می تونه منتهی به افزایش حجم کلی صفحات سایت شده و در نتیجه، حجم سایت زیاد شده و سرعت بارگذاری اون کم میشه. در این صورت چه کاری باید انجام داد؟ جواب یه چیزه. باید تصاویر بهینه سازی شن. با اینکه بهینه سازی تصاویر به صورت آفلاین و با نرم افزارهای کامپیوتری قابل انجامه، اما اگه حجم تصاویر شما بالا باشه و یا دسترسی نیاز به نرم افزارهای کامپیوتری رو نداشته باشین چی؟ حالا خوبیش اینه با پیشرفت صنعت وب، وسایل آنلاین مختلفی عرضه شدن که در این مورد به شما کمک می کنن.

مقاله در رابطه: ۱۵ وسیله آنلاین فشرده سازی عکس که کیفیت رو کم نمی کنه

۱۰٫ به سراغ لینک سازیای داخلی و خارجی برید

از مهمترین فاکتورهای سئوی کلاه سفید، لینک سازیای داخلی و خارجیه. هر دو نوع از این لینکدهیا امتیازات خاص خود رو دارن. اما اگه این لینکا رو به صورت هدف دار بسازین، نتیجه مؤثر اونو در افزایش رتبه و بازدید سایت خود می بینین. با یه تعریف ساده باید گفت که لینک سازی داخلی یعنی درج لینک دیگه مطالب و دیگه صفحات سایت خودتون تو یه مطلب و لینک سازی خارجی یعنی در محتوای مطالب خود و یا صفحات دیگه سایتتون، مبادرت به لینک دادن به منابع معتبر و مربوط به موضوع محتوا کنین. اینجور لینکایی مخصوصا اگه به منابع شناخته شده مربوط باشن، اعتبار صفحات شما رو زیاد می کنن.

مقاله پیشنهادی: ۹ روش آسون واسه لینک سازی هدف دار

۱۱٫ با وسایل کاربردی گوگل شرایط سئوی سایت خود رو از این رو به اون رو کنین

گوگل به عنوان بزرگترین موتور جستجوی اینترنتی مهمترین منبعیه که می تونه به ما در مورد بهبود و بهینه سازی سایتمون کمک کنه. شرکت گوگل با ارائه ابزارهایی کامل و حرفه ای به کمک وب مسترها شتافته س. درک درست از این وسیله ها و یادگیری چگونگی به کار گیری اونا، هزاران سایت ساده رو به پربازدیدترین سایتای آنلاین تبدیل کرده. نگران پیچیدگی این مسئله نباشین. ما در مدیروب واسه این بخش مقالاتی کامل ترتیب دادیم تا شما هرچه راحت تر بتونین اطلاعات لازم با این بحث رو به دست بیارین. دو وسیله اساسی گوگل با اسمای گوگل آنالیتیکس و گوگل وبمستر تولز هستن.

سئو

۱۲٫ شبکه های اجتماعی رو یادتون نره

استفاده مناسب و ترکیب به موقع محتوای منتشر شده در سایت با شبکه های اجتماعی، فوت وفن دیگه ایه که در سئوی کلاه سفید به انجام اون پیشنهاد می شه. بخاطر این یکی از پیشنهادهایی که بازخورد مناسبی هم داره، به کار گیری دکمه های به اشتراک گذاری شبکه های اجتماعی در مطالب سایته. شما با جفت و جور کردن اینجور قابلیتی، شانس نمایش محتوای سایت خود رو بسیار بیشتر می کنین؛ چون که کاربران اشتراک گذاری محتوای مورد علاقه خود رو زیاد انجام میدن.

مقاله در رابطه: ۱۰ نکته مهم در تولید محتوا واسه شبکه های اجتماعی

۱۳٫ لینکای خراب (Broken Links) رو حذف یا ویرایش کنین

رسیدگی به لینکای قدیمی و بازرسی شرایط اونا، یکی دیگه از نکات پیشنهاد شده واسه داشتن یه کمپین سئوی کلاه سفید موفقه. جالبه بدونین که این مسئله با اینکه به ظاهر مسئله خیلی مهمی به نظر نمی رسه و بیشتر وب مسترها به اون توجه نمی کنن، اما لینکای سایت شما اگه مشکل داشته باشن، شما نه فقط یه کمپین سئوی خوب رو تحت خطر جدی قرار می دین، بلکه ممکنه به خاطر ارائه لینکای خراب در موتورهای جستجو، متهم به به کار گیری فوت وفنای سئوی کلاه سیاه شید. پس اجازه ندین که این مسئله ساده زحمات شما رو خیلی راحت به مرز نابودی بکشونه.

۱۴٫ نقشه سایت (Sitemap) سایت خود رو راه اندازی کنین

نقشه سایت یا سایت مپ یکی از وسایل بسیار مهم در مورد بهینه سازی سایتا از نظر موتورهای جستجوئه. نقشه یه سایت همونطور که از اسمش مشخصه، یه چارت مشخص و دسته بندی شده از بخشای اصلی یه سایته که به رباتای موتورهای جستجو و وسایل آنلاین دیگه اجازه دسترسی سریع به دسته بندیای اصلی رو میده. مطمئن شید که سایت مپ خود رو به درستی ایجاد کرده باشین. اگه نمی دونین چیجوری این کار رو باید انجام داد بهتره از یه متخصص وب کمک بگیرین.

۱۵٫ بک لینکای باکیفیت و مناسب جفت و جور کنین

بک لینکا یکی دیگه از راه های اصلی و طبیعی واسه هدایت ترافیک و بازدیدهای واقعی به سایتا هستن و همیشه استفاده به جا از اونا پیشنهاد شده. بک لینکا درواقع لینکایی هستن که در منابع دیگه (سایتای دیگه) واسه سایت شما ایجاد شدن. به عبارت ساده تر، بک لینک یعنی لینک صفحات سایت شما در سایتای دیگه درج شده باشه. واسه اینکه به صورت طبیعی و تأثیرگذار بک لینک بگیرین دو راه اصلی پیش رو دارین :

  • راه اول: محتوای با کیفیت و بسیار جذاب جفت و جور کنین تا مانند یه منبع عمل کرده و لینک مطلب مورد نظر شما در دیگر سایتا درج شه. از این روش شما صدها و هزاران بازدید منحصر به فرد و طبیعی و البته به صورت رایگان و بدون هزینه دریافت می کنین. همچین چیزی آرزوی هر وب مستری میشه! چون که به جز کسب بازدید، رتبه سایت شمام اعتبار خیلی بیشتری کسب می کنه.
  • راه دوم: اگه کیفیت محتوای منتشر شده شما به اندازه کافی عالی نیس، می تونین با سفارش تبلیغات به منابع معتبر و یا درخواست کردن به خاطر رد و بدل کردن لینک، از دیگر وب مستران بخواین تا لینک مطالب یا مقالات شما رو در سایت خود بذارن و در ازای اون مبلغی دریافت کرده و یا لینک تبلیغ اونا هم در سایت شما قرار بگیره.

۱۶٫ به صورت دائمی به بررسی وضعیت رقبا بپردازید

همیشه و همیشه رقبایی وجود دارن که در مورد کاری شما فعالیت می کنن. زیر نظر داشتن رقبا باعث می شه تا اگه اتفاقاً شما از ترن خاصی عقب افتاده باشین بتونین متوجه اون شید. هرچقدر هم که به کیفیت کاری خود مصمم هستین، بررسی محتوا و نوع کارکرد دیگر سایتا خالی از لطف نیس. پس تلاش کنین در بازه های وقتی مشخص فرصتی رو واسه بررسی و مشاهده رفتار سایتای حریف در نظر بگیرین. اینو هم به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین همچین چیزی به جز اینکه شما رو از آخرین جریانات مربوط به زمینه کاریتون باخبر می کنه، احتمال اینکه باعث شه تا شما مشکلات و ایرادات احتمالی خود رو کشف کنین هم زیاد می کنه.

مشکلات

بیشتر بدونین: ۹ نکته ظریف واسه بررسی سایت رقبا

۱۷٫ به ساخت و مدیریت انجمنا روی بیارین

در سئوی کلاه سفید، پیشنهاد شده تا مبحث ساخت انجمن (Forum) که حالا یه نوع بازاریابی جدا از هم شناخته می شه رو جدی بگیرین. انجمن یا به اصطلاح انجمن گفتگوی یه سایت می تونه یه بخش جداگونه و یا یه زیردامنه (Subdomain) روی سایت اصلی باشه. با راه اندازی این بخش، فرصت خیلی خوبی واسه کسب بازدیدهای طبیعی کاربران جفت و جور می کنین. کافیه یه مدت رو واسه پر و بال دادن و پر کردن محتوای کافی در انجمنا زمان بذارین. اما بعد از یه مدت و با افزایش تعداد کاربران ثبت نام شده و هم اینکه به کار گیری مدیران و افراد با سابقه در این مورد (که بیشتر اونا بدون هزینه در اینجور انجمنایی فعالیت می کنن) دیگه می تونین خود رو تا حد زیادی کنار بکشین. چون که بعد از این مورد، انجمن شما در دست کاربران زیادی قرار گرفته و خود کاربران با ایجاد مباحث و تاپیکای جور واجور و ارسال و دریافت بازخوردهای همدیگه، به کسب رونق انجمن شما کمک می کنن.

۱۸٫ بهینه سازی موبایل (موبایل مارکتینگ) رو یادتون نره

موبایل

این روزا چاره ای جز اینکه همه تجارت خودمون رو واسه کاربران موبایلی بهینه سازی کنیم نداریم. قبل از هر چیزی، شروع یه تجارت اینترنتی مناسب که با صنعت موبایلای هوشمند امروزی همگام باشه، داشتن یه سایت عکس العمل گرا یا ریسپانسیو (Responsive) است. اگه اینجور سایتی ندارین پس به دنبال دلایل دیگه واسه نبود موفقیت خود نباشین. دست کم چیزی که واسه شروع لازمه یه سایت کامل و عکس العمل گرا هستش.

گوگل با تأکید بر این موضوع، به طور پشت سر هم اهمیت بالای توجه به کاربران موبایلی رو به وب مستران گوشزد کرده. بهینه بودن یه سایت از نظر موبایل مارکتینگ، یه عامل محکم در مورد سئوی کلاه سفید هستش. مبحث بازاریابی با موبایل نکات ریز و بزرگ زیادی داره که ما همه این نکات و آموزشا رو در مقاله ای کامل در مدیروب جمع آوری کردیم.

سئوی کلاه سیاه (Black Hat SEO)

سئوی کلاه سیاه در نقطه مقابل سئوی کلاه سفید قرار داره. این نوع سئو شامل راهکارهایی به طور کاملً غیرقانونی و عجیب از نظر موتورهای جستجوئه. با اجرا این روش ها، با اینکه میشه تو یه وقتی بسیار کمتر نسبت به روشای طبیعی در صفحات یافته های موتورهای جستجو (SERP) حضور پیدا کرد، اما خطر زیادی هم در این روش ها هست. گوگل رسماً و طی بیانیه های زیادی که منتشر کرده، به کار گیری این روش ها رو ممنوع و برخلاف قوانین خود اعلام کرده و یادآور شده که هر سایتی که این قوانین رو زیر پا بزاره شامل جریمه های سنگین گوگل و در موارد زیاد، حذف از تموم صفحات یافته های موتور جستجوی گوگل می شه.

اما با این حال وب سایتای متقلب زیادی هستن که روشای دور زدن قوانین گوگل رو پیدا کرده و در حال سوءاستفاده کردن از این روش ها هستن. گوگل با بروزرسانی الگوریتمای خود در فواصل وقتی جور واجور و مسدودسازی روشای جدید سئوی کلاه سیاه، صدها و هزاران سایت متقلب رو می شناسونه.

مقاله در رابطه: آشنایی با الگوریتمای گوگل و تاثیر اون بر یافته های جستجو

از مهمترین فوت وفنای مورد استفاده در سئوی کلاه سیاه میشه به مواردی مثل استفاده زیادتر از اندازه از کلمات کلیدی یا Keyword Stuffing، به کار گیری کلمات و برچسبای نامربوط با محتوا، به کار گیری متون یا لینکای مخفی، فوت وفن موسوم به مخفی کاری یا Cloacking، به کار گیری محتوای تکراری و … اشاره کرد.

سئوی کلاه خاکستری (Grey Hat SEO)

نوع سوم این نوع سئوها با عنوان سئوی کلاه خاکستری شناخته می شه. با اینکه از عنوان این سئو انگار سئوی کلاه خاکستری دقیقاً چیزی بین سئوی کلاه سفید و سئوی کلاه سیاه س، اما درواقع تعریف این نوع سئو کمی متفاوت تره.

سئوی کلاه خاکستری مثل سئوی کلاه سفید قانونی و پیشنهادی نیس و از طرف دیگه شدیدا و خطری بودن سئوی کلاه سیاه هم نیس. با اینکه تعریف خیلی دقیقی از این نوع سئو وجود نداره، اما آسونترین و مفهومی ترین تعریف این نوع سئو به کار گیری فوت وفنا و روشای غیراصولی و بدون هویته. با اینکه بیشتر این روش ها از نظر گوگل و دیگه موتورهای جستجو سرپیچی از قوانین به حساب ، اما این فوت وفنا در عمل فقط به گول زدن و ارائه پیشنهادات دروغین به کاربران خلاصه می شن. با این حال گوگل هم به کار گیری این فوت وفنا رو به هیچ وب مستری پیشنهاد نمی کنه چون که بعضی از اونا شامل جریمه های گوگل می شن.

مثالای مختلفی واسه سئوی کلاه خاکستری وجود دارن که معروف ترین اونا با نام طعمه کلیکی (Click Bait) شناخته می شن. در این روش، شما به عنوان یه صاحب تجارت مبادرت به سفارش تبلیغات دروغین و یا بزرگ نمایی آمیز در منابع دیگه می کنین و کاربران با مشاهده اون وسوسه می شن تا روی اون تبلیغ کلیک کنن. هر کاربر اینترنتی یا موبایلی به صورت روزانه با اینجور نوع تبلیغاتی در وب سایتا یا اپلیکیشنای موبایلی روبه رو می شه. طی سالای گذشته تبلیغات زیادی با عناوینی مثل “شما برنده خوش شانس ما هستین. روی این بنر کلیک کنین تا جایزه خود رو دریافت کنین!” در سطح وب منتشر شدن. کاربران آماتور زیادی هم وجود دارن که همیشه گول این نوع تبلیغات رو می خورن و روی اونا کلیک می کنن. بعد از ورود به اون سایت، این کاربر فقط و فقط باعث افزایش بازدید اون صفحه شده و هیچی مرتبطی عاید اون نمی شه.

نوع دیگری از سئوی کلاه خاکستری هم هست که فقط کاربرانی که شدیدا به چیزی خاص نیاز دارن رو مورد هدف قرار میده. مثلا، ایجاد صفحاتی با عناوین تشویق کننده و در عین حال دروغین از جمله این موارد هستن. مثلاً شما به دنبال یه نرم افزار خاص هستین که نسخه کرک شده و رایگانی از اون در سطح وب وجود نداره اما در جستجوهای خود به سایتای زیادی برمی خورین که با ادعای اینکه این نرم افزار رو به صورت رایگان به شما میدن، مبادرت به ایجاد صفحات و منتشر کردن اونا در موتورهای جستجو می کنن. وقتی شما وارد این سایتا شید، می بینین که لینک دانلودی واسه اون نرم افزار وجود نداره و یا اگه لینکی وجود داشته باشه دروغین و تبلیغه.

تو یه سریای دیگه از سایتا هم بعد از گذروندن همین روند، لینک دانلود یه فایل فشرده به شما داده می شه که رمزگذاری شده. بعد به شما می گن که اگه می خواین رمز عبور رو پیدا کنین، باید وارد سایت یا سایتای دیگری شید. هم اینکه به کار گیری نظرسنجیای به طور کاملً دروغین و تبلیغاتی واسه این مورد هم بسیار عادی شده. مثل این روش ها با اینکه تعداد زیادی بازدید و ترافیک واسه یه سایت به ارمغان می یارن، اما این بازدیدها در آخر منتهی به ترک سریع کاربران و نابودی اعتماد اونا به کل اون سایت می شه. متأسفانه خیلی از وب مسترها به همین مسئله راضی بوده و از همین روش و با کسب بازدیدهای غیرمنصفانه پول زیادی به جیب میزنن.

فرق سئوی کلاه سفید، سئوی کلاه سیاه و سئوی کلاه خاکستری در چیه؟

با در نظر گرفتن مواردی که ذکر شد، میشه گفت که از نظر کارکرد، سئوی کلاه خاکستری شباهت زیادی به سئوی کلاه سیاه داره. چون که هر دوی این نوع فوت وفنا شامل موارد غیراخلاقی و نادرست هستن. اما فرق این دو در بحث خطر پذیری اونا هستش. در حالی که فوت وفنای سئوی کلاه سیاه همه برخلاف قوانین وب هستن، فوت وفنای سئوی کلاه خاکستری در بیشتر موارد قوانین خاصی رو نقض نمی کنن اما در عین حال این راه و روش ها قانونی و پیشنهاد شده هم نیستن. پس احتمال اینکه متدهای سئوی کلاه خاکستری هم به زودی به بلک لیست (بلک لیست (لیست سیاه)) و ممنوعه گوگل اضافه شن هست.

هم اینکه باید اقرار داشت که فرق اصلی سئوی کلاه سیاه با سئوی کلاه سفید در مرحله اول قانونی بودن سئوی کلاه سفید و غیرقانونی بودن سئوی کلاه سیاه س. دومین فرق اصلی این دو، غیرریسکی بودن و زمان زیاد به نتیجه رسیدن سئوی کلاه سفیده؛ در حالی که سئوی کلاه سیاه، خطر شناسایی شدن زیادی داشته و زمان به نتیجه رسیدن در اون خیلی کمتره. این رو هم یادتون باشه که حتی اگه شانس فرار کردن از شناساگرهای گوگل رو داشته باشین، یافته ها به دست اومده شما موقتی هستن. اما یافته های و نتیجه های حاصل از سئوی کلاه سفید همیشگی و بلندمدت هستن.

معمولاً آدمایی به سراغ فوت وفنای سئوی کلاه سیاه یا سئوی کلاه خاکستری می رن که چیز زیادی واسه از دست دادن از نظر موتورهای جستجو نداشته باشن. افراد دیگری هم که بودجه ای واسه راه اندازی کمپینای قانونی و طبیعی سئو ندارن ممکنه واسه به کار گیری این فوت وفنا تحریک شن. با این حساب تعداد خیلی زیادی سایت و تجارت وجود دارن که حتی با وجود خطر جریمه شدن و حذف از یافته های صفحات جستجو، بازم به سراغ این راه و روش ها می رن و فکر می کنن که میشه در کمترین زمان ممکن بیشترین بهره رو از این راهکارها برد.

واسه اینکه از طرف گوگل و موتورهای جستجو جریمه نشیم به چه نکاتی باید دقت کنیم؟

    • به جای اینکه چند سایت ناجور داشته باشین، بهتره روی یه سایت عالی کار کنین.
    • به جای کپی ورداری از محتوای بقیه یا ایجاد محتوای بی کیفیت، محتوای جذاب و مسحور کننده منتشر کنین.
    • همیشه کیفیت رو به کمیت ارجعیت بدین.
    • به جای خریدن لینک به ایجاد لینکای باکیفیت و رد و بدل کردن لینک با منابع معتبر بپردازید.
    • به جای خواهش و تمنا از کاربران واسه معرفی شما، با کیفیت بالای کاری اونا رو راضی کنین تا شما رو به بقیه پیشنهاد بدن.
    • به جای خسته کردن کاربران با ایمیلا و پیشنهادات زیادتر از اندازه، از راه های کاربردی ایمیل مارکتینگ بهره مند شید.
    • به جای به کار گیری ده ها وسیله جورواجور، فقط از وسایل تأییدشده و لازم استفاده کنین. استفاده زیادتر از اندازه از این وسیله ها می تونه منتهی به ایجاد مشکل در کارکرد سایت شما شه.
    • به جای دقیق شدن و فوکوس کردن روی ایده های تکراری و فردی، به ایده پردازیای نوین و گروهی متکی شده و از ترندهای روز عقب نمونید.
    • ایده

    • به جای ارسال نظرات اسپم و تبلیغاتی، در سایتای سوال و جواب کار کنین.

    • به جای بهره مند شدن از راه های هک و یا همکاری با اسپمرها، از اینفلوئنسر مارکتینگ استفاده کنین.
    • به جای تبلیغات ارزون قیمت از منابع بی کیفیت از گوگل استفاده کنین.
    • قیمت

  • به جای استفاده زیادتر از اندازه از تگ H1 در متون، از تگای H2,H3 و H4 به خاطر تفکیک تیترهای اصلی از تیترهای زیرمجموعه استفاده کنین.
  • به جای تولید محتوای تکراری، محتوای قدیمی خود رو ویرایش کرده و با بروزرسانی اون، یه محتوای تکامل یافته بسازین.
  • به جای به کار گیری وسایل خودکار واسه تولید یا ترجمه متون، به صورت حرفه ای به نوشتن، ترجمه و تولید محتوا بپردازید.
  • به جای طراحی یه سایت شلوغ و پر از منو و … از یه طراحی ساده و شیک بهره بگیرین.
  • به جای نشر محتوای غیراخلاقی و دروغین به خاطر جذب بازدید بیشتر، از ایده های واقعی و اخلاقی استفاده کنین.
  • از درج زیادتر از اندازه کلمات کلیدی تو یه متن (Keyword Stuffing) به طور جدی دوری کنین.
  • از فرمتای نوشتاری ضعیف و کادربندیای ناواضح و متون ناخوانا شدیدا دوری کنین.
  • از درج زیادتر از اندازه لینک در صفحات دوری کنین.
  • از تبلیغات موسوم به <spa”
دسته‌ها: سئو