موضوعات

  • آموزش برندینگ

برچسبا

  • روش هدف دار بازاریابی
  • برند
  • برند سازی
  • برندینگ
  • نام تجاری

سرفصلای مقاله

 

  • تموم افراد تیم نام­ گذاری برند رو تو یه اتاق جمع کنین
  • کارگاه نام­ گذاری (برندسازی) رو با طوفان مغزی شروع کنین
  • تمرین مشارکت آزاد انجام بدین
  • تمرین خط خطی کردن
  • تمرین پرفروش بودن
  • تمرین نام ­گذاری برند با به کار گیری فرهنگ کامل
  • تمرین بازی طبق قوانین
  • برند رو مزه، لمس و بو کنین
  • سریع یه ” نام ” انتخاب کن
  • یه فهرست خلاصه جفت و جور کنین

 

امتیاز این پست

همه ­ی ما در زندگی واسه اشیا اسم می­ گذاریم : حیوانات خونگی، بچه­ ها، ترکیبات عجیب خوراکی و … . پس نام­ گذاری برند یا محصول جدید شرکت تون باید آسون و قابل اجرا باشه، درسته؟ اما بدیش اینه، در موارد کمی نام ­گذاری برند و برندسازی به آسونی انجام می ­شه.
یه نام خوب واسه برند و محصول باید به یاد موندنی باشه و از راه هدف دار اصلی شرکت پشتیبانی و پشتیبانی کنه. هم اینکه باید به وسیله تموم سازمان موردقبول قرار گیرد و این همون مرحله ­ایه که بیشتر تلاش­ های نام گذاری داخلی قبل اینکه به صورت جدی شروع شن، خنثی می­ شن.
نام گذاری یه هنره، با اینکه بدون یه برنامه هدف دار، همه می ­تونن به سرعت و بی هیچ هزینه ­ای اسمی انتخاب کنن، اون­ هم از راه جنگی میان سهام­داران که بر سر چیزهای مورد علاقه شخصی نام گذاری برند به وجود می ­آید.
این به اون معنی نیس که شما حتماً باید پروژه نام­ گذاری خود رو به دست کارشناسان بسپارین. اما اگه اون رو در راهی درست دنبال کنین، شانس موفقیت بیشتری دارید.
کل پروسه از یه کارگاه خوب نام­ گذاری شروع می شه که به تنظیم بخش­ ی کاری کمک می­ کنه، پارامترهای اساسی رو بسازین، و در آخرً شانس خود رو واسه رسیدن به اجماع زیاد کنین.
در ادامه ده قدم اصلی واسه اجرای یه کارگاه نام­گذاری برند موثر و تقریبا بی دردسر رو تقدیم حضوتون می کنیم.

 
 

تموم افراد تیم نام­ گذاری برند رو تو یه اتاق جمع کنین

فقط افراد گروه بازاریابی رو دعوت نکنین. مشارکت دادن آدمایی از بخش ­های جور واجور سازمان در این کارگاه ارزشمنده. هدف اینه که تا جایی که ممکنه اطلاعات و ایده ­های بیشتری جمع­ بیاری کنیم؛ وجود دیدگاه­ های جدید حیاتیه. هم اینکه یه راه و روش کامل باعث توافق افراد شده و موافقت رو در آینده آسون ­تر می­کنه.

توافق

وقتی گروهی از افراد رو در کنار خود دارین، به شکلی بشینین که همه بتونن همدیگه و بردکاری رو خیلی راحت ببینن.

کارگاه نام­ گذاری (برندسازی) رو با طوفان مغزی شروع کنین

اولین کار رو در اول انجام بدین : می­ خواهید نامی بسازین پس شروع کنین به بیان مجموعه ­ای از نام ­ها، این نام­ ها میتونن شامل اسم ­های محبوب فعلی، اسم ­های تاریخی، و اون اسم ­های منحصر به فردی که مردم به طور مخفیانه واسه ظهوری بزرگ اون رو نگهداشتن، باشه. این موارد به کارگاه ­ها چهره ­ی دیگری می­ بدن و فوران خلاقیت رو مدیریت می ­کنن. این جوری عمل کردن باعث می­ شه از قید و بندها رها شید و وارد قلمرو جدیدی شید.

خلاقیت

تمرین مشارکت آزاد انجام بدین

با به کار گیری تمرین مشارکت آزاد شروع به فکر کردن به روش ­ای متفاوت در مورد اجناس و برند خود کنین. اگه محصول یا شرکت شما یه حیوان بود، چه حیوونی می تونست باشه؟ اگه یه اسلحه بود چه طور؟ چه قدرت ابرقهرمانانه ­ای رو دارا بود؟ چه طعم، نقاط جغرافیایی، اشیا، گروه ­های راک موسیقی و.. می­ تونست باشه. سناریوهای زیادی هست که می­تونه به محصول یا برند شما وجود جدید ببخشد.
این مورد ممکنه کمی احمقانه به نظر بیاد، و این چیز خوبیه چون که به مردم کمک می ­کنه که بفهمن لازم نیس نام­ گذاری برندینگ مثل مراجعه به دندانپزشک باشه.
احمق

 
 

تمرین خط خطی کردن

حروفی رو که دوست دارین انتخاب کنین و از بقیه بخواین حرفای جور واجور رو با اون ترکیب کنن. هدف اون هستش که از این ترکیب حروف، اسمی قشنگتر که حروف مورد نظر ما رو داشتن رو پیدا کنیم. این برنامه رو می تونین با یه حرف شروع کنین، می تونین اون رو در اول یا وسط حروف یا در آخر بذارین. و اینجوری با نامی باحال واسه برندسازی خود مواجه شید.

تمرین پرفروش بودن

با الهام گرفتن از کاری که سینماگران موقع اکران یه فیلم انجام میدن به گونه ­ای عمل کنین که به مخاطبان خود بقبولونید قراره کار عجیب ­ای انجام بدین و به اصطلاح بازار رو منفجر کنین. تصور کنین محصول و برند شما یه فیلمه، در این صورت پوستر این فیلم چه شکلی پیدا می کرد؟ و چه نقدهایی برآن می شد؟ محتوایی احتمالی رو بررسی کنین و بعد یه عنوان مناسب واسه این فیلم پیدا کنین.

تمرین نام ­گذاری برند با به کار گیری فرهنگ کامل

از صفحات گنجینه ­ها یا فرهنگ ­نامه ­هایی که طوری مربوط به هدف محصول یا شرکت، جایگاه منحصر به فرد فروش یا شخصیت برند شما می­ شه، کپی جفت و جور کنین. از افراد بخواین که با ترکیب لغات موجود در فوتکپی ­ها و تخیلات خود اسامی ترکیبی و اتفاقی بسازن.

تمرین بازی طبق قوانین

از افراد بخواین که یه کنفرانس خبری در مورد محصول یا شرکت برگزار کنن. و یا افراد رو جفت کنین و از اونا بخواین که یکی نقش مهمون یه برنامه تلویزیونی و دیگری نقش میزبان اون رو بازی کنه و بعد از خوبی ها محصول یا شرکت و تغییراتی که در زندگی ایجاد کرده صحبت کنن.

 
 

برند رو مزه، لمس و بو کنین

اگه در حال نام­ گذاری چیزی هستین که مردم می ­تونن در طول جلسه اون رو امتحان کنن یا ازش استفاده کنن، تموم تلاشتون رو بکنین که این اتفاق در کارگاه بیفته و افراد با محصول تعامل برقرار کنن.

سریع یه ” نام ” انتخاب کن

حتی بهترین جلسات نام­ گذاری هم دارای رکود می­ شن. اگه همه چیز احساس کندی و مریضی به خود گرفت، همه رو بلند کنین و یه توپ داخل گروه بندازید. هر کسی که توپ رو گرفت باید خیلی سریع و قبل اینکه توپ رو به سمت کس دیگه ای پرتاب کنه، یه اسم بگه.

یه فهرست خلاصه جفت و جور کنین

جلسه رو به این صورت به پایان ببرین که از تموم افراد بخواین ۵ نام برتر خود رو روی صفحه گزارش خود بنویسن. مهمه که این کار به صورت فردی صورت بگیره تا از اینکه افراد تحت تاثیر نظر بقیه یا گروه اندیشی قرار بگیرن، جلوگیری شه. اگه دست کم تعداد محدودی اسم وجود داشته باشه که دست کم دو یا سه نفر به اون رای داده باشن میتونه نشونه ­ی خوبی باشه. نام ­ها انتخاب شده رو در برگه­ ی جدایی بنویسین تا همه بتونن اونا رو ببینن.
در آخر یه کارگاه نام­ گذاری خوب، شما از روی اجبارً به جواب نمیرسید. در واقع، شما شایدً مجموعه ­ای از واژه ­های عجیب، بامزه و هیجان انگیز رو جمع کردین اما همکاران شما در مورد پروسه نام­ گذاری که نصف نبرده، بیشتر علاقه مند، هیجان ­زده و به وجد اومده ان.

همین حالا برندینگ کار و کاسبی خود رو شروع کنین!

درخواست مشاوره

آزاده اردشیری چم

بیشتر از ده ساله که در حال کسب تجربه و مطالعه دائمی در مورد برندینگ و بازاریابی هستم. علم و صنعتی زنده و پویا با گستردگی فراوون که امروزه با زندگی هممون آغشته شده. به خاطر همین همیشه در اشتیاق آموختن رویکردای نوین بازاریابی و کسب تجربه های جدید در این مورد هستم.

تجربه

دوست دارم اوقات فراغتم رو با دورهمیای دوستانه، سفرهای خانوادگی، ویا کتاب و موسیقی بگذرونم.

مطالب در رابطه

 

اسفند ۴, ۱۳۹۷

جایگاه یابی برند چیه و چگونگی نوشتن بیانیه برند پوزیشنینگ


 

بهمن ۱۳, ۱۳۹۷

هویت برند (Brand Identity) چیه؟ و چگونگی پیشرفت اون


 

دی ۱۹, ۱۳۹۷

تعریف تبلیغات چیه؟


 

مرداد ۲۴, ۱۳۹۷

راهنمای بازاریابان واسه پیشرفت هویت برند و شرکتی قوی


۱ Comment

  1. آبان ۲, ۱۳۹۷ در ۲:۵۰ ب.ظ

    مطلب روان و مفیدی بود از خوندنش لذت بردم

    جواب

دیدگاهتون رو بنویسین لغو جواب

نشانی ایمیل شما منتشر نمیشه. بخش های موردنیاز علامت گذاری شده ان *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب سایت

ذخیره نام، ایمیل و سایت من در مرورگر واسه وقتی که دوباره دیدگاهی می نویسم.

لطفا جواب رو به عدد انگلیسی وارد کنین:

دو × ۱ =

دسته‌ها: سئو