پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته صنایع

شما می توانید تکه های دیگری از این مطلب را در شماره بندی انتهای صفحه بخوانید              

دانشگاه شیراز

دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اجتماعی

 پایان‌نامه دوره دکتری در رشته

مدیریت سیستم­ها

  عنوان:

شبیه­ سازی و مدل­سازی ریاضی زنجیره تامین خدمات شرکت مخابرات ایران با رویکرد پویایی ­شناسی سیستم

اساتید راهنما:

دکتر نظام­الدین فقیه

دکتر حبیب­اله رعنایی نمود شولی

برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده درج نمی گردد

تکه هایی از متن به عنوان نمونه :

چکیده:

امروزه با در نظر داشتن توجه­های مختلفی که درخصوص حوزه ارزیابی عملکرد هست، این فرآیند را می­توان در حوزه زنجیره تامین نیز مورد بهره گیری قرار داد. عملکرد مناسب زنجیره تامین تأثیر کلیدی در موفقیت یک سازمان و دستیابی پایدار به اهداف و به ویژه سودآوری آن دارد. در این پژوهش در راستای محقق‌‌ شدن هدف اصلی پژوهش یعنی ارزیابی زنجيره تأمين خدمات شرکت مخابرات ایران به شبیه­سازی و مدلسازی این زنجيره در بخش­های تلفن ثابت، دیتا، تلفن همراه و هلدینگ مخابرات ایران پرداخته شده می باشد. بدین مقصود در این پژوهش، از یک روش ترکیبی شبیه­سازی پویایی­شناسی سیستم و مدلسازی ریاضی سیستم های پویا بهره گیری شده می باشد که می­توان گفت از نوآوری­های این رساله می باشد. همچنین این پژوهش از محدود تحقیقاتی می باشد که در زنجیره تامین خدمات انجام شده می باشد و یک ارزیابی جامع با بهره گیری از شاخص­های چهارگانه مالی، زمان، ظرفیت و کیفیت انجام شده می باشد. در این پژوهش در مرحله نخست با بهره گیری از رویکرد پویایی­شناسی سیستم شاخص­های ارزیابی سیستم شبیه­سازی شده­اند و سپس با بهره گیری از نتایج شبیه­سازی، به طراحی مدل سیستمی زنجیره و تعیین هویت آن با بهره گیری از مفهوم مدلسازی سیستم­های پویا پرداخته شده می باشد. نتیجه نهایی پژوهش نشان می­دهد که در بخش­های تلفن ثابت و دیتا سیستم پایدار، در بخش تلفن همراه سیستم ناپایدار و در مجموع هلدینگ مخابرات ایران ناپایدار می باشد. جهت بهبود عملکرد سیستم سناریوهای افزایش سرمایه­گذاری در خدمات ارزش افزوده تلفن همراه، سرمایه­گذاری بیشتر در تامین منابع دیتا، افزایش بهره­وری ظرفیت تلفن ثابت و در نهایت یک سناریوی ترکیبی در بخش­های زیرمجموعه هلدینگ پیشنهاد شده می باشد و پایداری سیستم در هر بخش و تاثیر بر هلدینگ با اجرای هر سیاست مورد مطالعه قرار گرفته شده می باشد.

فصل اول: کلیات پژوهش

1-1- مقدمه

در سال­های اخیر زنجیره تامین به موضوعی جذاب برای محققین و مدیران تبدیل و بر برنامه ­ریزی در این زنجیره تاکید شده می باشد. زنجیره تامین، شبکه­ ای از واحدهایی می باشد که برای تولید و تحویل کالا و خدمات از تامین ­کننده یا تامین ­کنندگان شروع شده و به مشتری یا مشتریان ختم می­گردد (ربیعه، 1389، 2). در جامعه اطلاعاتی امروز اهمیت زنجیره تامین ارتباطات چندین برابر نیز شده می باشد. ارتباطات مخابراتی در قرن حاضر، زیربنای توسعه اقتصادی­، اجتماعی و فرهنگی تلقی می­گردد. از همین­رو می باشد که امروزه میزان توسعه ملی هر کشور را با معیار توسعه ارتباطات مخابراتی درآن کشور ارزش­یابی می­کنند­. هدف ارتباطات مخابراتی این می باشد که در مناسب­ترین وضعیت اقتصادی­، مسافرت­های زاید را حذف کند­، مراجعات مردم را به سازمان­های دولتی تقلیل دهد و ضمن برقراری ارتباط همه جانبه موجب صرفه­ جویی در اوقات و هزینه­ های جامعه گردد (پاشازاده، 1391، 45). از سوی دیگر امروزه ضرورت و اهمیت بهره گیری از شبکه ­های علمی و تحقیقاتی جهانی برای بسیاری از دانش­پژوهان در اکثر رشته­ ها­، قطعی و روشن می باشد. آن چیز که کارایی و بهره­مندی از چنین شبکه­ هایی را به سرعت افزایش می­دهد، توانایی روز­افزون ارتباطات مخابراتی می باشد که به یاری رایانه ­ها شتافته ­اند و آن­ها را به صورت ابزاری برای جستجو­، جمع آوری، دسته­بندی، تجزیه و تحلیل و انتقال حجم بالایی از اطلاعات درآورده می باشد. در این راستا در نظر داشتن زنجیره تامین ارتباطات و ارزیابی عملکرد آن در هر کشور مهم می باشد. اين پژوهش، در راستاي اثربخشي بيشتر مديريت زنجيره تامين از روش پويايي­شناسی سيستم به همراه مدل­سازي رياضي سيستم­هاي پويا بهره گیری مي­كند. به­ عبارت دیگر در اين پژوهش علاوه بر بهره گیری از روش­ پويايي ­شناسی سيستم به مقصود شبيه­ سازي مدل، از مدل­سازي رياضي سیستم­های پویا نيز به مقصود تعيين هويت سيستم و درك پايداري يا عدم پايداري سيستم بهره مي­گيرد.

2-1- توضیح و اظهار مسأله پژوهشی

شاخص مالی بسیار مهمی که پس از خصوصی­سازی شرکت مخابرات ایران مطرح شده و توجه بسیاری از مدیران شرکت را به سمت خود جلب کرده می باشد و شاید از مهمترین شاخص­های چالش برانگیز باشد که هم اکنون در شرکت مخابرات ایران مطرح می باشد شاخص میانگین درآمد هر مشتری می باشد (ماهنامه ارتباطات، 1392). مقایسه شاخص متوسط درآمد هر مشتری در شرکت مخابرات ایران با اپراتورهای مشابه منطقه، شرکت مخابرات ایران را در رتبه آخر منطقه قرار می­دهد. مطالعه طریقه تغییرات درآمد هر مشتری در خدمات تلفن همراه و تلفن ثابت از سال 1384 تاکنون نیز این مسئله را تائید می­کند.

مسئله دیگری که شرکت مخابرات ایران با آن مواجه می باشد افزایش بهای تمام ­شده خدمات ارائه شده به مشتریان می­باشد. این افزایش­، هم به دلیل افزایش قیمت خرید تجهیزات موردنیاز در بخشهای مختلف و هم به دلیل افزایش هزینه­های نصب و راه­اندازی آن تجهیزات می­باشد.

پس شرکت مخابرات ایران با دو مسئله اساسی روبرو می باشد:

1- افزایش در بهای تمام شده نهاده­ها در بخش­های مختلف زنجیره تامین خدمات (سرمایه­گذاری در خدمات مختلف)

2- عدم تناسب شاخص­های درآمد و درآمد هر مشتری در بخش­های مختلف زنجیره تامین خدمات در مقایسه با اپراتورهای مخابراتی منطقه.

3-1- اهمیت و ارزش پژوهش

امروزه با در نظر داشتن توجه­هاي مختلفی که در خصوص کاربرد ارزیابی هست، این فرآیند را می­توان در حوزه زنجیره تأمین نیز مورد بهره گیری قرار داد. عملکرد مناسب زنجیره تأمین تأثیر کلیدي در موفقیت یک سازمان و دستیابی پایدار به اهداف و به ویژه سودآوري آن دارد. در این راستا استقرار یک سیستم ارزیابی عملکرد زنجیره تأمین در بهبود مستمر آن توصیه می­گردد. بسیاري از محققان بر این عقیده­اند که بهبود مستمر در سازمان تنها با تکیه بر ارزیابی می­باشد. ارزیابی به مثابه ابزاري می باشد که شرکت براي خود فراهم می­سازد تا به آن وسیله بداند: آیا زنجیره تأمین آنها بهبود (ارتقاء) یافته یا تنزل پیدا کرده می باشد (شکاری، 1385، 9). محققان چند عنصر، مشخصه و ویژگی زنجیره تأمین را که به گونه قابل توجهی احتمال رسیدن به اهداف عملکرد را افزایش می­دهند، شناخته­اند. بر همین اساس بایستی حداقل سه عنصر کیفیت، تحویل و هزینه را براي هر سیستم ارزیابی عملکرد زنجیره تأمین در نظر گرفت (شکاری، 1385، 10). به مقصود ارزیابی عملکرد زنجیره تأمین و فرآیندهاي مرتبط با آن لازم می باشد تا اطلاعات عملکرد به گونه دقیق قابل دستیابی باشد. جمع­آوري و تقسیم این اطلاعات در مراحل زنجیره تأمین یکی از مهمترین وظایفی می باشد که در مدیریت زنجیره تأمین با آن مواجه هستیم. در هر حال پس از ایجاد و توسعه زنجیره تأمین، تصمیم­گیري­ها بایستی بر پایه اطلاعات عملکردي دقیق انجام گردد و تقسیم­بندي مورد نیاز این­گونه اطلاعات به وسیله اعضاي کلیدي زنجیره تأمین صورت پذیرد(راجات[1]، 2007، 23). با در نظر داشتن اهمیت ارتباطات در جامعه اطلاعاتی امروز، اهمیت ارزیابی عملکرد زنجیره تامین آن نیز چندین برابر نیز شده می باشد. ارتباطات مخابراتی در قرن حاضر، زیربنای توسعه اقتصادی­، اجتماعی و فرهنگی تلقی می­گردد. از همین­رو می باشد که امروزه میزان توسعه ملی هر کشور را با معیار توسعه ارتباطات مخابراتی درآن کشور ارزش­یابی می­کنند. در این راستا در نظر داشتن زنجیره تامین ارتباطات و ارزیابی آن در هر کشور مهم می باشد.

4-1- اهداف تحقيق

با در نظر گرفتن مسئله پژوهش، هدف اصلی از انجام این پژوهش بهبود عملکرد زنجیره تامین شرکت مخابرات ایران و یا به عبارت درک بهتر سیستم و کشف سیاست­هایی می باشد که به ارتقا بهره­وری سیستم کمک نماید. در راستای نیل به این هدف، اهداف فرعی پژوهش عبارتند از­:

1- شناسایی متغیرها و پارامترهای داخلی و خارجی که بر درآمد هر مشتری زنجیره تامین خدمات شرکت مخابرات ایران تاثیرگذار هستند.

2- ارزیابی زنجیره تامین خدمات شرکت مخابرات ایران.

3- مدل­سازی ریاضی سیستم شبیه­سازی شده و تعیین هویت سیستم.

4- ارائه سیاست­های بهبود و مطالعه تاثیر هر سیاست بر سیستم مورد مطالعه.

5-1- سوالات پژوهش

در راستای دستیابی به اهداف پژوهش سوالات زیر مطرح می­شوند:

سوال اول­: چه متغیرها و پارامترهایی در عملکرد زنجیره تامین خدمات شرکت مخابرات ایران تأثیر دارند؟

سوال دوم: مدل پویایی­شناسی سیستم جهت ارزیابی عملکرد زنجیره تامین خدمات شرکت مخابرات ایران چگونه می باشد؟

سوال سوم: مدل ریاضی سیستم­های پویا در زنجیره تامین خدمات شرکت مخابرات ایران چگونه می باشد؟

6-1- قلمرو پژوهش

قلمرو اين تحقيق در سه بخش قلمرو موضوعي، زماني و مكاني قابل تبيين می باشد. در ادامه هر يك از اين سه بخش از نظر خواهد گذشت.

شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید                     

1-6-1- قلمرو موضوعی

در نگاهي كلي­، اين تحقيق به لحاظ قلمرو موضوعي در حوزه علم مديريت كاربردي در فضاي زنجيره تامين خدمات قرار مي­گيرد. در زنجيره تامين خدمات مورد مطالعه اين پژوهش ارزیابی عملکرد زنجیره بر اساس چهار دسته شاخص مالی، زمان، ظرفیت و کیفیت انجام می­گردد.

2-6-1- قلمرو زمانی پژوهش

قلمرو زماني تحقيق يك دوره 3 ساله از سال 1391 تا 1393 می­باشد.

3-6-1- قلمرو مکانی پژوهش

قلمرو مكاني تحقيق با در نظر داشتن موضوع پژوهش، زنجيره تامين خدمات شركت مخابرات ایران می باشد.

7-1- محدودیت های پژوهش

در انجام هر تحقيق مشكلات و موانعي هست. تحقيق حاضر نيز از اين امر مستثني نبوده و با مشكلات و محدوديت هايي مواجه بوده می باشد.

مهمترين مشكل به جمع­آوري داده باز مي­گردد. با در نظر داشتن وسعت و گستردگي زنجيره تأمين شركت مخابرات و عدم انسجام اطلاعاتي در كسب داده، به خصوص داده­ هاي مربوط به شبكه توزيع مثل تقاضا، مشكلات و محدوديت­هايي ايجاد شده می باشد. به عنوان مثال در فرایند شبیه ­سازی به علت ماهیت خاص پژوهش و عدم وجود داده از شاخص­های کل زمان چرخه، کتنرل موجودی، انعطاف­پذیری و قابلیت اطمینان صزفنظر شده می باشد. مانند مشكلات ديگر اين تحقيق مي­توان به بحث حجم بالاي داده ­ها، بزرگي مدل، محدوديت­هاي نرم­افزاري و رايانه­اي و به دنبال آن زمانبري محاسبات تصریح نمود. همچنین عدم دسترسی به بعضی نشریات و پایگاه های علمی مرتبط با پژوهش از محدودیت­های این پژوهش می باشند.

[1] – Rajat

***ممکن می باشد هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود اما در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل و با فرمت ورد موجود می باشد***

متن کامل را می توانید دانلود نمائید

زیرا فقط تکه هایی از متن پایان نامه در این صفحه درج شده (به گونه نمونه)

اما در فایل دانلودی متن کامل پایان نامه

 با فرمت ورد word که قابل ویرایش و کپی کردن می باشند

موجود می باشد

تعداد صفحه : 294

قیمت : چهارده هزار و هفتصد تومان